به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در حاشیه نشست خبری، کاهش و مدیریت مصرف سوخت را از دستاوردهای امسال دانست و افزود:
جذب کمکهای بخش خصوصی، برای توسعه بخش ریلی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که اثر آن در سال آینده روشن خواهد شد از دیگر دستاوردهای امسال بود.
رویانیان گفت: امسال آیین نامه ایمنی جادهها و کاهش تصادفات، نخستین بار در تاریخ ایران، تدوین و با امضای رئیس جمهور، ابلاغ شد.
وی افزود: بر اساس این آئین نامه، نقش و سهم همه دستگاهها برای کاهش تصادفات مشخص شد.
رویانیان گفت: امسال آئین نامه بهبود تردد در معابر شهری و آئین نامه مدیریت واحد شهرداریها در بخش حمل بار و مسافردر شهر و حومه تدوین و ابلاغ شد.
وی افزود: آئین نامه دوم با تاخیر اجرا شد، اما سال 89 کاملا اجرا میشود و بر اساس آن باید همه آژانسها زیرنظر شهرداریها بروند.
رویانیان گفت: طرح ساماندهی وانت بارها را وزارت راه به عنوان طرحی ملی ابلاغ کرد.
وی افزود: امسال سبد سوخت کشور نیز، برای نخستین بار تعیین شد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به این که امسال در بخش از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خیلی موفق نبودهایم، گفت: امسال فقط 165 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد، در حالی که طبق برنامه باید 600 هزار خودرو از رده خارج میشد.
رویانیان با بیان این که به علت همکاری نکردن بانک ها، خودروساز و ضعف نرم افزاری به هدف نرسیدیم، افزود: زمینه از رده خارج کردن 400 هزار دستگاه خودرو برای سال آینده آماده شده است.
وی گفت: به علت آن که مجلس پول در اختیار دولت نگذاشت، توسعه اتوبوسرانی فقط با سالی 1000 تا 1500 اتوبوس جدید انجام شد.
وی گفت همچنین در بخش مترو به علت آن که مجلس پول را در اختیار شهرداریها گذاشت، نتوانستیم از آن حداکثر بهره برداری را کنیم.
رویانیان افزود: اگر این پول به دولت داده میشد، میتوانستیم از طریق شرکت قطارهای شهری کشور، هم منابع فاینانس به دست آوریم و برای پول، ارزش افزوده ایجاد کنیم و هم واگن سازی کشور به تحرک وادار و حرکت انقلابی در کشور و به ویژه تهران در بخش مترو ایجاد شود.
وی افزود اگر مجلس1200 میلیارد تومان پول قطار شهری و اتوبوس مورد نیاز را به ما میداد، ما در سال 89 قصد داشتیم با مدیریت منابع و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی، تا سه برابر ظرفیت، خدمات دهی ایجاد کنیم.